پدیده ترانه و بررسی مضامین ترانه های معاصر (بیژن ترقی، معینی کرمانشاهی و رهی معیری)

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه به نحوه پیدایش ترانه ، مراحل تکامل ، پیشرفت و رسیدن آن به شکل امروزین ، پرداخته شده است . معرفی کوتاه دستگاههای موسیقی سنتی و همچنین مضامین ترانه های فاخر و ارزشمند سه تن از ترانه سرایان دوره طلایی ترانه ( دهه 30 تا 50 که بخشی از ادبیات معاصر را در بر می گیرد ) فصل چهارم پایان نامه را به خود اختصاص داده است . محتوای این ترانه ها شامل مضامین عاشقانه ، عارفانه ، شکواییه ، حسرت و افسوس ، طبیعت ، مرثیه ، اجتماعی ، ملی و میهنی و تعلیمی است که در ترانه های هر سه وجود دارد و عشق مضمون غالب در ترانه های هر سه نفر است . توجه و علاقه خاص هر سه به مضامین شعری شاعران کلاسیک بخصوص حافظ و سپس مولوی ، باباطاهر، خیام ، سعدی و حتی شاعران دوره نو همچون مشیری و شهریار کاملا مشهود است و بیشتر تصویرسازی های ایشان بر همان سبک و سیاق است و البته این گرایش به صورت اقتباس در ترانه های ایشان نمود پیدا کرده است و این نشان از آگاهی ایشان نسبت به ادبیات کلاسیک و مدرن دارد که به همراه ذوق لطیف و قدرت بیانی که دارند توانسته اند شعر قرن 7 و 8 را به شکل امروزی و ترانه بیان کند . معینی کرمانشاهی در سرودن ترانه های تابلو و مناظره توانا و چیره دست است. ترقی در سرودن ترانه ها از زبان طبیعت و برقراری ارتباط با واژگان موسیقی استاد است و بالاخره رهی نیز در تصویرسازی های نو در ترانه مهارت دارد. استفاده از تشبیهات ساده و روان و سپس استعاره مکنیه در ترانه هایشان بسیار است و پس از آن آرایه هایی چون تلمیح ، مراعات نظیر، تضاد ، جناس و ... آمده است . از آنجایی که ترانه بر روی یک قطعه موسیقی اجرا می شود و قابلیت تغییر وزن در یک ترانه وجود دارد دست ترانه سرا در سرودن ترانه به تناسب قدرت و توانایی باز است و همه مسائل روزمره بشری را ( از هر دست که باشد ) می توان از راه سرودن ترانه به مردم نشان داد.

منابع مشابه

تحلیل و بررسی ترانه معاصر فارسی

در ادب فارسی ترانه همواره اصطلاحی عام بوده است که بر انواع قالب‌های شعریِ ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی، و بیت اطلاق می‌شده است. « فهلویات, خسروانی, گلبانگ, تصنیف و .... در گذرگاه تاریخ نام‌های دیگر این صورت شعری بوده‌اند» (بهار: 1344،60). همچنین عده‌ای ترانه (ترانک، ترنگه، ترنگ، رنگ) را از ماده‌ی «تر» در لغت به معنای خرد، تر و تازه و جوان، خوش از ریشه‌ی اوستایی تئورونه گر...

متن کامل

پژوهشی در تصاویر و مضامین ترانه و ترانه سرایی معاصر فارسی

واژه ی ترانه برگرفته از «تئورونه» ی اوستایی در ادوار گوناگون با نام هایی مختلف آمده که مفهوم آن در گذشته، بیش تر با تصنیف، سرود، رباعی و مهم تر از همه، دوبیتی پیوند خورده است. تا قبل از انقلاب مشروطه و جریان شعر معاصر، مضامین ترانه ها، عمدتاً عشق، هجران یار، لالایی، مرثیه، چیستان، سرگرمی و تصاویر آن نیز بیش تر برگرفته از طبیعت و غالباً از نوع تشبیه محسوس به محسوس بوده است که این امر نیز به خاستگا...

15 صفحه اول

عندلیب گلشن شعر و ادب " رهی"

رهی معیری یکی از نام آورترین شاعران دهۀ بیست تا پنجاه معاصراست که با قریحۀ چشم گیر وگاه شگفت انگیز، تخیل های دور پرواز و شاعرانۀ خود  را  به تصویر کشیده و آن را در کالبد های  انواع  شعر، حتی  ترانه های  غزل وار  و طنز های  بدیع  انتقادی و اجتماعی،  بیان کرده و در این ره­گذر، بر اثر بررسی های ژرف در آثار شاعران بزرگ، از تاثیر  فرخی، نظامی گنجوی، مولوی، حافظ، به ویژه سعدی و صائب، نیز دور نمانده ا...

متن کامل

سَنگَردی های پَنجشیر و ترانه های روستایی ایران

«سنگردی» ها گونه ای از شعر فارسی است که قرن های متوالی، زمزمه­ی مردمان کوهپایه های پنجشیر، در دامنه های کوه های سر به فلک کشیده­ی هندوکش بوده که بیشتر در قالب دوبیتی و رباعی بر زبان مردم جاری می شده و ناشی از عشق و علاقه و سوز درونی هر پنجشیری است که به زبان و شعر فارسی (دری) دارد. سنگردی ها غالباً در کوهپایه ها و کوه و کمر و در کناره­ی رودخانه ها خوانده می شده و مفاهیم کوه و کتل، چشمه و دریا، ن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023